Samen staan we sterk op KijkindeKernen.nl. Zeker in deze vreemde tijd bewijst het platform haar waarde. Het is een ontmoetingsplek geworden, zoals een dorpsplein ook hoort te zijn. Nu fysiek contact niet meer mogelijk is vinden we elkaar veelvuldig online. We gaan op zoek naar voorbeelden uit de praktijk en praten met enkele drijvende krachten achter het platform.
Bijna twee jaar geleden, op een zonovergoten lentedag, werd de website KijkindeKernen.nl figuurlijk gelanceerd. In het centrum van Twello werd hier destijds ruchtbaarheid aan gegeven met enthousiaste vrijwilligers die flyers uitdeelden, live muziek en enkele prominente gasten, zoals de burgemeester en Jan Terlouw. Laatstgenoemde gaf toe dergelijke digitale ontwikkelingen soms lastig te vinden maar desalniettemin sprak hij positief over het initiatief. "Wat we samen doen gaat beter. Daarom is dit een goed initiatief. Blijf met elkaar in contact” was zijn devies.
De heer Terlouw riep ook op om tevens op het echte dorpsplein samen te blijven komen. Om elkaar te horen, te zien en in de ogen te kijken. Helaas hebben we in deze tijd te maken met beperkingen, maar om in deze behoefte tegemoet te komen zijn we erg creatief. We beeldbellen, delen filmpjes en sturen kaartjes. Mobiele netwerken worden flink getest, servers van sociale media draaien op volle toeren en de postbezorgers bezorgen meer kaartjes dan ooit.
De website van KijkindeKernen draagt ook bij aan (online) ontmoeting. Chris Frencken is coördinator maatschappelijk initiatieven bij de gemeente Voorst en betrokken bij het ‘online dorpsplein’. Aan het KijkindeKernen-platform hecht hij erg veel waarde. “De site biedt zoveel mogelijkheden en is tevens erg gebruiksvriendelijk. Het zou prachtig zijn als zoveel mogelijk mensen uit al onze 12 dorpen straks een account hebben. Dan kunnen we nog zoveel meer mooie dingen bereiken.”
Één van die mogelijkheden is het aanbieden of vragen van hulp. Natuurlijk erg belangrijk in de tijd waarin we leven. Onder het kopje ‘Elkaar helpen’ kunnen inwoners een soort oproep plaatsen. Op het moment van schrijven zijn er zo’n 30 mensen die aangegeven hebben iets voor een ander te willen te doen. Een studente die hulp aanbiedt, een gratis luisterlijn, hulp bij klusjes, online rouwbegeleiding. Middels een klik op de oproep kan er worden gereageerd.
Guus Kroes (Mens en Welzijn Voorst) vertelt dat het hulpaanbod voorlopig nog groter is dan de vraag. Navraag leert dat er nog niet veel gereageerd is op de aangeboden hulp. “We merken dat hulpbehoevenden zich momenteel nog goed redden met het netwerk dat ze hebben. Naar kwetsbaren wordt veel omgekeken, met name in de buurt. Daar mogen we samen trots op zijn, een kwaliteit van onze gemeenschap. Maar hoe langer deze situatie duurt, hoe meer het zou kunnen gaan wringen. Dan kan deze aangeboden mogelijk nog erg goed van pas komen.”
De cijfers spreken voor zich
Monika Bruntink (dorpscontactpersoon Posterenk) vertelt opgewekt over het feit dat steeds meer mensen inmiddels een account hebben en platform gebruiken. “In maart kwamen er 4289 unieke bezoekers naar de site. Dat is een verdubbeling van de maand ervoor en absoluut niet slecht voor een gemeente met zo’n 25.000 inwoners. Ook al is de aanleiding natuurlijk minder leuk, het is wel waar we samen met de vrijwillige ‘buurtverbinders’ op inzetten; één krachtig sociaal platform. Eén plek waar je alles vindt wat er in jouw buurt gebeurt en waar men elkaar kan vinden en helpen.”
Ruim 800 inwoners hebben inmiddels een account aangemaakt. Wanneer je een account hebt kun je gebruik maken van alle functionaliteiten, zoals nieuwsberichten plaatsen, activiteiten toevoegen aan de agenda, oproepjes plaatsen op ‘het prikbord’ of onder ‘elkaar helpen’ en zo zijn er nog meer mogelijkheden. Als je geen account hebt kun je de site wel bezoeken en alles lezen. Dat verklaart het verschil tussen het aantal accounts en unieke bezoekers. “Op de Facebookpagina van Kijk in de Kernen plaatsen we het snellere nieuws of linken we door naar onze website. Nu geven we alle prachtige lokale initiatieven rondom de corona-crisis een podium. Dat slaat aan, we hebben inmiddels meer dan 400 volgers,” vertelt Monika opgetogen.
‘Pagina’s’ & ‘sociale kaart’
Iedereen met een account kan ook ‘pagina’s’ aanmaken, bijvoorbeeld voor een bedrijf, vereniging of stichting. “Zeker nu het platform aan naamsbekendheid wint heeft het een meerwaarde om mee te gaan doen. Het is helemaal gratis en relatief simpel. Vooral in de externe communicatie kan het platform een meerwaarde zijn. Je bereikt mensen die niet zo snel op je eigen website komen” legt Guus uit. “Daarnaast delen wij leuke nieuwsberichten via onze sociale kanalen. Net als andere oproepen en openbare activiteiten. De activiteiten komen tot slot ook terug op de wekelijkse agenda in deze krant en in de wekelijkse Buurtmail bij iedereen die een account heeft. Zo versterken we elkaar en dat is wat we willen.”
Vlak voordat Corona zijn intrede deed en alles nog bij het ‘gewone’ was, werd de sociale kaart op KijkindeKernen actief. Een lang gekoesterde wens ging hiermee in vervulling. Een centrale plek, waar alle sociaal-maatschappelijke organisatie te vinden zijn, was er namelijk nog niet. Chris en Bram de Bree (dorpscontactpersoon Klarenbeek) leggen uit dat ze, samen met enkele andere ‘buurtverbinders’, in de voorbereiding druk zijn geweest om allerlei gegevens te verzamelen van deze ‘sociale organisaties’. “Nadat we deze verzameld hebben konden de ontwikkelaars van het platform aan de slag. Zij hebben deze organisaties een ‘pagina’ gegeven op KijkindeKernen waardoor ze nu vindbaar zijn op de sociale kaart. Het is nu de verantwoordelijkheid van elke organisatie om ervoor te zorgen dat de informatie up-to-date blijft en verder wordt aangevuld. Daarover sturen we deze organisaties binnenkort meer informatie.” Daarnaast raadt Bram aan om alle mogelijkheden te benutten en je organisatie actief te profileren. “Deze tijd leent zich daar misschien wel uitstekend voor. Het is toch ook een tijd van bezinning, van ordenen, heroverwegen en opnieuw beginnen.” Het advies van Bram; gebruik deze periode om KijkindeKernen te ontdekken. “Je kunt er alleen maar voordeel van hebben!”
Nieuwe bezoekers op www.kijkindekernen.nl kunnen zich aanmelden middels de knop ‘inschrijven’ rechtsboven. Eenmaal ingelogd kun je middels de blauwe ‘toevoegen-knop’ nieuws, activiteiten, hulpvragen en dergelijke plaatsen of een pagina aanmaken. Kijk altijd wel eerst even of de pagina al op het platform staat zodat dubbellingen worden voorkomen. Tevens vindt u bovenin een knop waarmee u kunt aangegeven of u het platform voor de hele gemeente wilt zien of specifiek voor één dorp.